Léal Souvenir (Tymotheos - Portrait of a Man), Jan van Eyck, 1432

« Older   Newer »
  Share  
view post Posted on 15/6/2013, 18:28     +6   +1   -1
Avatar

Group:
Administrator
Posts:
34,024
Reputation:
+25,043
Location:
Sono così tanti a zoppicare che chi cammina dritto, pare in difetto!

Status:




jan_van_eyck-leal-souvenir
Jan van Eyck, Léal Souvenir (Tymotheos - Portrait of a Man)
Oil on panel, 34,5 x 19 cm. (1432)
Londra, National Gallery



Che il più antico ritratto di Jan van Eyck in nostro possesso riporti una data (10 ottobre 1432) non è per niente casuale, anzi la riflessione sulla temporalità è elemento fondante di quest’opera anche per altri motivi.
Il davanzale di pietra, relativamente ampio e dipinto in prospettiva, che funge da contrasto e, vicinissimo al personaggio, pare frapporsi fra il soggetto e lo spettatore a creare un distacco, reca tracce di deterioramento e schegge, crepe, buchi, scarabocchi simili a graffiti. Se neppure la materia più dura e solida resiste all’usura del tempo, cosa ne sarà allora dell’uomo che si è fatto ritrarre? Come su una tomba, ma riferita qui a un uomo vivente, vi è scolpita un’iscrizione: LEAL SOUVENIR, che significa “ricordo fedele”.



Le parole alludono ai rapidi cambiamenti che la persona ritratta in quel determinato momento, conoscerà e subirà. Il ritratto assurge dunque a protocollo per conservare e trattenere l’immagine in continua metamorfosi. Questo evoca i poteri magici del quadro e si offre come sostituto fittizio dell’esistenza reale. Ma ciò che rimane non è altro che la copia, a conferma dell’essere, dell’impressione della retina, la riproduzione di segni ottici e dunque di percezioni luminose tramite i colori.

Timoteo-Hand

Su uno sfondo scuro e uniforme, posto di tre quarti e rivolto a sinistra, è raffigurato un uomo sui trent’anni, con un copricapo verde che gli cade di lato, presumibilmente secondo la moda di allora. Indossa una tunica rossa dal colletto di pelliccia; il braccio sinistro è piegato e appoggiato dietro al davanzale, la mano sinistra è nascosta sotto la destra che reca un foglio arrotolato.

Si sono fatte numerose ipotesi intorno all’identità del personaggio. A ragione ci si è documentati sul nome iscritto (apparentemente a mano) in lettere greche, “ TΥMΩΘEOΣ” (Timoteo). Non essendoci prova dell’esistenza di questo nome nelle Fiandre nel periodo antecedente la Riforma Protestante, dovrebbe perciò trattarsi di una metonimia umanistica per mezzo della quale il personaggio raffigurato veniva assimilato a un particolare personaggio classico.
Tra tutti i personaggi portatori di questo nome si è preso in considerazione Timoteo da Mileto, che rivoluzionò la musica greca al tempo di Platone e di Euripide. Dunque il modello di van Eyck doveva essere stato un musicista, al quale venivano attribuiti analoghi meriti innovativi.

In effetti, all’inizio del XV secolo, dalla Borgogna partì una vera e propria rivoluzione in campo musicale, denominata “ars nova”. I suoi maggiori rappresentanti erano Guillaume Dufay e Gilles Binchois. Dato che nel periodo in cui fu dipinto il quadro, Dufay si trovava all’estero, non può che trattarsi di Binchois.
Alcuni studiosi approdano invece ad una diversa conclusione: il Timoteo classico a cui il ritratto fa riferimento non sarebbe un musicista ma uno scultore omonimo, conosciuto per i suoi bassorilievi, Per analogia occorreva quindi ricercare uno scultore alla corte borgognona, identificato nella persona di Gilles de Blachère. (M.@rt)





Edited by Milea - 21/9/2021, 19:27
 
Web  Top
view post Posted on 15/6/2013, 18:37     +2   +1   -1
Avatar

Group:
Tazzulella fumante
Posts:
369
Reputation:
+58
Location:
Come si fa a essere modesti quando si è i migliori!

Status:




jan_van_eyck-leal-souvenirD

Léal Souvenir (Tymotheos - Portrait of a Man) detail




It is perhaps no accident that Jan van Eyck's earliest surviving portrait carries a date (10th October 1432), for temporality constitutes an important aspect of this work in other ways too. Traces of the passage of time - in the form of cracks, chipped-off or broken pieces of stone and "sgraffito"-like scratchmarks - are visible on a relatively broad, trompe-l'oeil parapet which serves as a repoussoir and suggests a frame, pushing the sitter back - though not very far - from the picture-plane. Even hard, apparently permanent materials do not last - what hope then for the human counterfeited here! An inscription, not unlike an epitaph, and yet evidently referring to a living person, is chiselled on the parapet: LEAL SOUVENIR, "loyal remembrance". The words anticipate that rapid process of change which the sitter, portrayed here on a certain day, will soon experience in his own life.

The portrait resembles a record of something which is subject to continual change, and which the painter, or sitter, wishes to commit to memory, or preserve. It is as though images had magical powers, as if appearances could replace reality, or, indeed, be a substitute for life altogether. Yet all that remains is the apparently authentic reproduction of a physical sensation on the retina, in other words, the transmission of optical signs, of perceptions of light, via colour and paint.

The portrait is a three-quarters view of a man of about - according to Erwin Panof sky - thirty years, turned slightly to the left before an homogenously dark background. He sports a fashionable green head-dress from which a scarf hangs down onto his right shoulder. He is also wearing a red coat with a thin fur collar. His left arm is folded behind the parapet, his left hand obscured by his right, which is holding a scroll of paper.
The identity of the sitter has been the subject of considerable speculation. It would seem logical to expect the strange name which someone appears to have lettered onto the stone in Greek - “TΥMΩΘEOΣ” (Tymotheos) - to provide a clue. In fact, the name did not occur in the Netherlands before the Reformation, a discovery which led Panofsky to see it as a scholarly humanist metonym whose purpose was to link the sitter with an eminent figure in Classical antiquity. As far as Panofsky was concerned, there was only one outstanding person of that name it could have been: Tymotheos of Milet, who revolutionized Greek music during the age of Euripides and Plato.

It followed that van Eyck's sitter could only have been a musician, one equally renowned for his innovative contribution to the art. What was more, there had indeed been a radical upheaval in early fifteenth-century music, centred in Burgundy and known as "ars nova". Its leading exponents were the courtly composers Guillaume Dufay and Gilles Binchois. Since Dufay was known to have been abroad when the portrait was painted, the sitter - according to Panofsky - can only have been Binchois.
Wendy Wood's more recent, alternative explanation is based on a similar argument. Rather than the musician mentioned above, Wood traces the antique Tymotheos to a sculptor celebrated for his bas-reliefs. Seeking an analogous sculptor at the Burgundian court, she identifies "Tvmotheos" as Gilles de Blachere.


timoteo-hand
It is not clear what kind of document the man is holding in his hand.
If the sitter was a musician, the scroll may be a piece of music.
One theory suggests the paper is the plan for a sculpture.


 
Web  Top
1 replies since 15/6/2013, 18:28   631 views
  Share